“Dit zijn wij! Wij hebben ons eigen lokaal en ons eigen stukje plein om te spelen.”
De docent als coach
Onze docenten sluiten aan bij de onderwijsbehoefte van elk kind. Ze dagen de leerlingen uit om door te zetten en de volgende stap te zetten in hun ontwikkeling.
Hersens kraken met het schooldamtoernooi
In november hebben we meegedaan aan het schooldamtoernooi. Eerst hebben we een aantal damlessen gevolgd en daarna hielden we een damtoernooi in de klas.
Gouden weken
Naast gewoon naar school gaan, doen we natuurlijk nog veel meer. In de ‘gouden weken’ hebben we bijvoorbeeld geklommen bij Joytime in Grolloo. Tijdens deze eerste schoolweken hebben we kennisgemaakt met onze klasgenoten, de nieuwe juffen en de nieuwe school.
Sporten met de brugklassers van het RvEC
In de eerste schoolweek organiseerde het RvEC samenwerkingsspelen voor de brugklassers. Daar mochten wij aan meedoen. Voor ons was er speciaal een eigen circuit ingericht. Een leuke manier om elkaar wat beter te leren kennen.
“10-14 Hoogeveen, dat zijn wij!”
“We werken allemaal op ons eigen niveau met de hoofdvakken. Ik kies zelf mijn plek in het lokaal waar ik het beste kan werken en waar ik me goed kan concentreren.”
Angela
De kring
De kring is onze vaste ontmoetingsplek in de klas. We starten hier met elkaar, hebben er onze dagopening, bespreken de dag, voeren groepsgesprekken, eten er samen, krijgen instructie binnen ons thema en sluiten hier met elkaar de dag weer af.
Bewegen is belangrijk
Bij gym ontwikkelen we ons verder op motorisch gebied, maar daarnaast ook ons zelfbewustzijn. Door samen te werken, leren we op elkaar te ‘bouwen’ en elkaars kwaliteiten nog beter te zien.
“Elke week gaan we twee keer naar gym. We krijgen les van gymjuf Laura van het Roelof van Echten College.”
Anna en Sebastiaan
Wie ben ik?
Elke leerling wordt gezien. De docent coacht leerlingen regelmatig een-op-een, om ze verder te helpen in wie ze zijn en hoe ze in de wereld staan. Daarnaast maken we natuurlijk ook gewoon veel plezier met elkaar.
Samenwerken staat centraal
We leren met en van elkaar en helpen elkaar verder. Alles wat we leren over het thema hangen we aan de muur. Zo maken we mooi zichtbaar hoe we groeien.
Bij 10-14 mag je ‘groeien’
We zorgen goed voor elkaar en onze omgeving. We hebben aandacht voor en gaan zorgvuldig om met de wereld om ons heen.
Thematisch werken
’s Middags werken we vooral thematisch via IMYC. Dat is een onderwijsconcept dat speciaal is opgebouwd rondom de behoeftes van het tienerbrein. Ongeveer 8 weken lang werken we aan één thema. Daarin komen alle vakgebieden aan bod.
Lekker fietsen
De meeste leerlingen komen op de fiets. Voor ons is er een speciale plek gereserveerd in de fietsenstalling van het RvEC. Ook gaan we regelmatig op de fiets naar bijvoorbeeld de bibliotheek. Zo oefenen we gelijk ons gedrag in het verkeer en hoe we moeten omgaan met de verkeersregels.
“Samenwerken, maar vooral ook samenspelen. Er is ruimte om lekker te voetballen.”
Guus
Eigen tafeltennistafel
Natuurlijk is er ook tijd voor ontspanning. Pauze hoort er bij 10-14 gewoon bij. Buiten hebben we een eigen tafeltennistafel, waar we graag een partijtje spelen.
“Elke dag beginnen we met lezen in een boek dat we zelf hebben uitgekozen. Om de drie weken ruilen we onze boeken om bij de bibliotheek.”
Valerie
Aandacht voor taal en lezen
De docent leest elke dag voor. Het is heerlijk om je te verliezen in een verhaal. En door het aanbieden van rijke taal wordt de woordenschat van onze leerlingen steeds groter.
Breinkracht trainen
We werken gericht aan het ontwikkelen van de executieve functies. Dit zijn de denkfuncties die je nodig hebt om succesvol te kunnen functioneren in het dagelijks leven. Denk bijvoorbeeld aan plannen en organiseren, maar ook aan hoe je omgaat met je emoties.
“Met Numo kan ik werken op mijn eigen niveau”
Vera
Verschillende werkmethodes
Bij het samenwerken gebruiken we veel verschillende manieren en methodieken om met elkaar te overleggen en van elkaar te leren.