Waarom 10-14 onderwijs?

Geen kind is hetzelfde.

Toch moeten alle kinderen in Nederland rond 12 jaar op hetzelfde moment een keuze maken voor een vervolgopleiding in het voortgezet onderwijs. Voor sommige leerlingen komt die keuze te snel. Omdat ze wat meer tijd nodig hebben om zich te ontwikkelen. En er zijn kinderen die juist eerder toe zijn aan een nieuwe, uitdagende leeromgeving.

De route volgt het kind.

Met 10-14 Hoogeveen laten we de knip tussen basis- en voortgezet onderwijs los. Zowel de knip in leeftijd, als de knip in leerstof. Daarmee sluiten we beter aan op hoe het tienerbrein werkt. Kinderen van deze leeftijd zijn namelijk steeds op zoek naar betekenis. Ze willen snappen waarom ze dingen leren, zodat het ook leuk blijft om te leren. In de wereld hangt alles met elkaar samen en zo geven we ook les. Daarnaast heeft het tienerbrein hulp nodig bij het plannen, beslissen en omgaan met verantwoordelijkheden. Daarom bieden we de leerlingen een duidelijke structuur en is er veel aandacht voor coaching. Zo werken we aan vloeiende leerlijnen, waarin de ontwikkeling van het kind leidend is, in plaats van de leeftijd. Dat doen we door ’s middags thematisch te werken.

Groeien als mens.

Vanuit onze christelijke identiteit werken we met de kinderen aan geloofsontwikkeling, waarbij de Bijbel het uitgangspunt is. Natuurlijk werken we in het 10-14 onderwijs ook aan belangrijke vakken als Nederlands, rekenen/wiskunde en Engels. Maar we vinden het net zo belangrijk dat leerlingen leren samenwerken, communiceren, presenteren en creatief, kritisch en probleemoplossend denken én doen. Dat ze nieuwsgierig zijn en ontdekken waar hun talenten liggen. En dat ze groeien als mens. Zodat ze zich aan het einde van de 10-14 route bewust zijn van hun kwaliteiten en valkuilen. Dat ze voldoende kennis bezitten, maar ook veel vaardigheden hebben aangeleerd. En dat ze in staat zijn om bewuste keuzes te maken. 

Interview.

Vóór de start van 10-14 Hoogeveen in het schooljaar 2022-2023 werden de ‘kartrekkers’ geïnterviewd voor het magazine Ouders van Roelof van het RvEC. In dit interview vertellen zij waarom PriCoh en het RvEC deze nieuwe onderwijsroute hebben ontwikkeld.